Rusland en weer even thuis

26 april 2008 - Jönköping, Zweden

Ja ja, ik heb Rusland overleeft en ben heel aangekomen in Nederland!!

De tweede dag in Rusland was net als de eerste dag super! We begonnen met een sight seeing tour door de stad. Gelukkig hoefde we ons pas om half 10 te melden, dus kon ik een beetje ‘uitslapen’. Na een lekker ontbijt konden we om half 10 vertrekken richting de stad. Eigenlijk keken we allemaal een beetje tegen de busrit op omdat we dachten drie uur in de bus te moeten zitten. Maar gelukkig was dit helemaal niet het geval. We reden langs alle hoogtepunten van St. Petersburg en stapte overal even uit om foto’s te maken.

Na de busrit zijn we uitgestapt bij een prachtige kerk die zo in de Efteling zou passen. Daar zijn we ook even een kijken binnen gaan nemen. Alles aan de binnenkant was van mozaïek, heel indrukwekkend.

Maar dat was nog niet het hoogtepunt van de dag. Want we kunnen Rusland natuurlijk niet verlaten zonder naar een echt Russisch ballet te gaan. Dus tijd om kaartjes te regelen! Natuurlijk was het theater helemaal aan de andere kant van de stad. Wat betekende dat ik de metro moest pakken. Naja, ik denk dat iedereen wel weet hoe de metro eruit ziet in een hele grote stad (heel druk en heel erg ingewikkeld). Denk daarbij aan mijn talent voor oriëntatie (nul) en  mijn kennis van de Russische taal (-10)…. Als dat maar goed gaat komen…

Maar wonder boven wonder hebben we het gevonden! Aangezien ik blijkbaar met een aantal andere mensen die wel een oriëntatiegevoel hebben, jeuh!

En ze hadden nog kaartjes! Een van de goedkoopste kaartjes helemaal boven in het theater. Maar dat maakt niet uit, we kunnen gaan!

De voorstelling begint pas om 7 uur, dus dat betekende nog een uur of 4 om in de stad rond te lopen. En we hebben nog zo veel te zien!

Dus heb ik de rest van de dag door de stad rondgelopen. Mooie gebouwen, kerken en paleizen bekeken. Ooo wat ziet het er allemaal mooi uit. St. Petersburg is een stad van tegenstellingen. Want als je de hoek omloopt van al het pracht en praal kom je in de meest vieze straatjes met zwervers en een hele boel afval.

Maar we hebben de tijd hard nodig om al het mooie pracht en praal te bekijken en zullen de zijstraatjes dus maar mijden. Helaas gaat de tijd veel te snel om alles te zien.

Om 7 uur begint het ballet. Ik ben heel erg benieuwd….

Ik moet toegeven dat ik niet al te hoge verwachtingen had van het ballet. Het heeft voor mij toch een beetje een stoffige imago. Maar het tegendeel blijkt waar. Ik vind het super! De dansers zijn echt heel goed en de drie uur vliegen voorbij. Ik vind het echt heel jammer dat het is afgelopen. Maar na drie uur stil zitten (en het feit dat het tien uur is) heb ik best honger gekregen. Dus zoeken we met een groep een leuk restaurantje uit. Ik wil vanavond een echte Russische maaltijd…. En dat krijg ik en het is verassend lekker! Het zijn rolletjes gehakt met kruiden, kool, kaas en tomaat (en nog wat dingen die ik niet snapte in het Russisch;)).

Het is al na 12e komen we aan bij het hotel. We gaan vlug naar bed, want morgen moeten we weer heel vroeg op (om half 7 de koffer naar de bus brengen…).

De volgende ochtend gaat de wekker weer veel te vroeg… Gelukkig kunnen we na een lekker ontbijtje slapen in de bus. Om 8 uur vertrekken we en de verwachte aankomsttijd bij de grens (waar we weer alle controles doormoeten) is 1 uur. We hebben dus nog wel even te gaan. Ik ben zo moe dat ik tot aan de grens slaap. We hebben erg geluk, aangezien ze geen zin hebben om ons te controleren. Dus hoeven we maar 1 keer uit te stappen in Rusland. Daar krijgen we een stempel in ons paspoort. Ze willen wel zeker weten dat we weer weg zijn.

Nu alleen nog even de Finse controle door en we zijn weer in de EU!

Gelukkig gaat het allemaal voorspoedig. Zelf zo snel, dat we een paar uurtjes over hebben (we zijn op tijd vertrokken omdat niemand weet hoe lang het bij de Russische grens duurt, ligt aan hun beu). Maar vandaag hadden ze er blijkbaar niet zo zin in. Maar dat is maar al te goed voor ons. Want onze gids Patrick (een Amerikaan die in Finland woont) heeft een hele leuke verassing. Na een goede lunch gaan we nog een paar uurtjes Helsinki in! Weliswaar wel met de bus, maar we stappen bij de hoogtepunten uit. Echt super!

Rond 3 uur komen we bij de boot aan, die rond 5 uur vertrekt.

Na heel wat uurtjes (en glazen Wodka) komen we weer aan in Zweden! We zijn weer thuis. Naja, voor mij is dit nog niet het eindpunt, want ik vlieg vandaag meteen terug naar Nederland. Van Stockholm centraal dus meteen op de bus naar Nykoping, waar het vliegtuig staat te wachten. Na wat uurtjes wachten en 2 uur in het vliegtuig kom ik om 4 uur aan in Nederland. Jeuh! Op het vliegveld staan mam, lijn, lon en oma al te wachten. Wat leuk om iedereen weer te zien!

En hier ben ik dus de komende twee weken nog. Het is zo raar om in Nederland op ‘vakantie’ te zijn. Hoewel ik wel moet zeggen dat het ook echt zo voelt.

Waarschijnlijk zie ik de meeste van jullie de komende week. Dus tot snel!

Kus Stefanie

1. tante jeanne:
    28 april 2008
    Nou nou, wat heb je veel gezien deze tijd in "zweden" , want eigenlijk ben je daar niet zo veel geweest. Uithuizige!! Nou, geniet maar heerlijk in Nederland en tot ziens deze zomer denk ik. Kusjes "tante" jeanne