Rusland!!

18 april 2008 - Jönköping, Zweden

Hej hei, aangezien ik internet heb in het hotel, hier een kort berichtje uit het mooi en aparte Rusland!!
Afgelopen woensdagmiddag heb ik afscheid genomen van lijn en rutger. Het was weer tijd om ieder zijn eigen weg op te gaan. En mijn weg gaat dit keer naar Rusland!! Om drie uur werd ik verwacht bij de terminal vam Viking line. Gelukkig waren Michaela, Ina en Irene ook optijd. Het schip wat ons naar Finland moet brengen. Een boottocht van 5 uur s middags tot de volgende ochtend 10 uur. Aangezien ik een beetje bang was voor de tocht na aanleiding van mijn laatste ervaring, heb ik voor de zekerheid maar een pilletje genomen. En dat was een goede beslissing want ik heb nergens last van gehad!
Om precies 10 uur kwamen we aan in Helsinki. Maar veel tijd om rond te kijken hadden we niet. De bs naar Rusland stond al te wachten!
Dus rond half 11 waren we al op weg naar de grens. We hadden nog niet kunnen denken wat we moesten doen om Rusland binnen te komen....
Want buiten de cultuurshock die ik kreeg toen ik Rusland binnenkwam, was er ook nog eens een hoop gedoe. We moesten namelijk 4 keer stoppen voor controles voor we het land binnen mochten!!! En bij sommige controles moesten we zelfs 2 keer ons paspoort laten zien....
Na een uur of twee mochten we eindelijk verder. Op naar Rusland!!!!!
En zoals ik al zei, wat een cultuurshock....
Vanaf het moment dat ik Rusland binnen reed heb ik met open mond zitten kijken. Op de weg naar het eerste dorp (wat ongeveer 30 minuten duurde) heb ik een aantal wrakken van ongelukken gezien (ze voelen hier niet de behoefte om alles op te ruimen...) waar je akelig van wordt. Halve bussen, een vrachtwagen waar niks van over is, iets wat je denkt wat ooit een auto is geweest...
Maar dit vond ik niet zo verassend meer toen ik hoorde dat je hier je rijbewijs kan kopen (!?!) in plaats van rijles nemen.
Verder is hier alles vreemd. De manier van rijden, de manier van bouwen (half afgebouwd), de manier waarop de mensen hier met elkaar omgaan etc....
Gelukkig hebben we een Amerikaanse gids en een Rusische buscauffeur die ons alles uitleggen over de cultuur. Een grappig feit is dat 40 procent van alle miljardairs in Rusland woont.
s Avonds zijn we aangekomen in St. Petersburg, een stad maar officieel 4.5 miljoen inwoners (maar 8 miljoen geschatte inwoners).
Daar hebben we rustig onze spullen uitgepakt en zijn we even naar de supermarkt geweest.
s Avonds hadden we afgesproken op tijd naar bed te gaan... Maar ja... dat is er natuurlijk niet van gekomen. Want om 12 uur was mijn verjaardag!! Dus kwamen de meiden aanzetten met een fles champagne om dat te vieren. En na een paar mensen verzameld te hebben, hebben we een heel gezellig feestje gehad...
Vanochtend werden we om 9 uur weer verwacht... Vrij vroeg... Maar dat was mooi want we hebben een hoop te zien. We zijn begonnen met een excusie naar Poeskins kasteel. Een prachtig bouwwerk waar werkelijk alles goud was...
De rest van de dag hadden we vrij dus hebben we de middag doorgebracht in het beroemde hermitage. Ik heb weer heel wat beroemde schilderijen gezien (Nederland was goed vertegenwoordigd:)). Er hangen hier trouwens overal reclameborden van Guus Hiddink in de stad, super grappig.
De stad zelf is echt schitterend. Overal gigantische gebouwen en mooie straatjes. Ik zal de foto s snel erop zetten als in thuis ben.
Vanavond hadden we nog een optieel programma. Een boottocht door de wateren van St. Petersburg. Gelukkig hebben we die net op tijd gehaald, aangezien de metro vanuit de stad echt een ramp was.
Op de boottocht kregen we per tafel een fles Vodka en Champagne.. dat was dus weer feest. En natuurlijk werd ik uitgekozen om voor iedereen te dansen.... (heel fijn:S).
En als klap op de vuurpijl werd er ook nog eens door heel de boot lang zal ze leven voor mij gezongen (met dank aan Ina en Michaela...).
Al met al een geslaagde dag.
Morgen hebben we ook een drukke dag voor de boeg. Eerst een sight seeing tour door de stad en daarna vrije tijd. Maar we hebben nog een hoop dingen te bekijken. Jullie horen alles snel!!

Tot volgende week in Nederland!!