vanuit Stockholm

15 april 2008 - Stockholm, Zweden

Hee allemaal!

We hebben weer even internet dus weer even een berichtje vanuit het koude Zweden.

Na ons vorige berichtje zijn we inderdaad op de fiets gestapt om rond te kijken in Rattvik. We zijn naar het meer gefiets over de langste pier van Zweden (628 meter) en hebben even genoten van de zon over het meer. Daarna zijn we naar de kerk van Rattvik gefiets die bekend staat om zijn gebouwen (stallen, watermolen enz.) rond de kerk die uit de 17e en 18e eeuw stammen. Nadat we dit alles bekeken hadden vonden we het welletus omdat het nou niet bepaald warm was en hebben we in de camper spelletjes gespeeld (we zijn nu verslaafd aan het Bonenspel van Lonneke ).

De volgende dag hebben we een poging gedaan tot een grotere fietsronde ... Alleen de mijn van Falun, waar we later heen zouden gaan, gooide roet in het eten: we konden pas om 11 uur 's morgens bellen terwijl deze om 12 uur open zou gaan en er waarschijnlijk maar 1 engelse tour zou zijn ... Toen we een goede 5 km op de fiets zaten konden we bellen: de tour ging om 1 uur terwijl het nog een uur rijden was! Wij zijn als een gek terug gefiets en de camper gereed gemaakt voor vertrek. Gelukkig kwamen we daar op tijd aan en konden we mee met de engelse tour, samen met een groep studenten uit Belgie. Voor mij de eerste keer in een mijn! Het was een kopermijn die sinds 1992 niet meer in productie was. Na deze rondleiding hebben we nog wat op het terein rondgelopen en zijn richting de mijn van Engelsberg gereden, die we de volgende dag zouden bezoeken.

In Engelsberg konden we alleen de gebouwen van buiten bezoeken, dus na dit gedaan te hebben en een wafel en koffie/thee te hebben gedronken zijn we doorgegaan naar ons laastse, van te voren geplande, event: de Moose/Wildlife safari bij de eco-lodge Kolarbyn (het meeste primitieve hostel van Zweden). We zijn deze avond van 4 tot 12 uur weggeweest! Hebben 1 moose gezien (ze hadden er geen zin in), een hele hoop herten, vogels, de sporen van een bever (die we later hebben gehoord) en 2 soorten hazen. Aan het einde hebben we worstjes en broodjes boven het vuur gemaakt! Al met al een heel geslaagde tour en zeker de moeite waard!

Na een uitstekende nachtrust hebben we een hike gemaakt in de omgeving door een bos daar nog nooit gekapt is (een native forrest). We hadden geluk want op het moment dat we terug kwamen na de 2-uurs wandeling begon het te regenen! Daar hebben we besloten meteen door te rijden naar Stockholm. Daar staan we nu na een nachtje slapen op een camping en gaan zo de stad in! Nog anderehalve dag in Stockholm en dan gaan lijn, rut en ik weer een andere richting uit. Ik vertrek morgen voor een kleine week naar Rusland terwijl lijn en rut op weg terug naar Nederland gaan. Maar gelukkig zien we elkaar (als ik de vlucht haal:)) maandag weer in Nederland!

Groetjes,

Cathelijne en Rutger

1. opa en omi:
    Hoi Stefke,
    Ik heb net een berichtje op de site van Cathelijne en Rutger achtergelaten. Jij hebt zoveel gezien in die maanden in Scandinavie. Ik vind het echt onvoorstelbaar. Veel plezier in Stockholm en daarna uiteraard in Rusland (waar hebben we het nog over???. Kus, ikke
  2. Renske:
    Hej Stef!
    Nou zo te zien maak je een hele mooie reis! Geniet er maar volop van, ook in Rusland straks!! :) Tot gauw.
    Kus, Rens
  3. Marleen:
    Heej Stefanie!

Ik volg nog steeds trouw al je verhalen ;) Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt! Super leuk! :D Heel veel plezier nog en succes als je weer voor even terug bent in het 'saaie' Nld ;)

xx Marleen