Groetjes uit Zweden

8 februari 2008 - Jönköping, Zweden

Hej Hej allemaal,

Heeft iedereen carnaval overleefd? Ik heb geen verschrikkelijke verhalen gelezen, dus denk dat het wel meevalt. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ik echt iets heb gemist. Dus heb ik besloten om het volgend jaar gewoon dubbel in te halen!!

Maar hoewel jullie het druk hadden met carnaval, heb ik ook niet stil gezeten. Sterker nog, ik had het hier ook niet willen missen!

Zondagavond hadden we dus het Mexicaans etentje. Uiteindelijk werd het toch meer een multicultureel etentje, want ook de Fransen hadden iets gekookt. Eigenlijk was het etentje namelijk bedoeld voor de “gang” en een aantal andere mensen door het huis heen, maar uiteindelijk kwam eigenlijk het hele huis opdagen. Wat het overigens wel heel gezellig maakte!! Zeker voor herhaling vatbaar, en aangezien wij als Nederlanders goed vertegenwoordigt zijn is het onze taak om het te organiseren (ik vraag me af of ze echt Hollandse pot lekker zullen vinden… zeker na de heerlijke maaltijd van de Mexicanen...).

Maandag hebben we een heel relax dagje gehad, lekker uitgeslapen, huiswerk gemaakt (nu we eenmaal bezig zijn is het toch meer al verwacht..) en wat bij gekletst.

Dinsdag begon de gewone week weer en moest mijn Zweeds weer opgeschroefd worden. Het gaat steeds beter en kan nu toch al echt wat zinnetjes zeggen. Dus wie weet schrijf ik mijn berichten echt nog een keer op zijn Zweeds;).

s’Avonds moesten we er echt even uit. Dus tijd voor een echte meidenavond! Dus zijn Renske, Michaela, Anoek en ik de stad in gegaan. Hoewel het niet echt heel druk was hebben we toch een heel leuk klein cafeetje gevonden om eens goed bij te praten… En wat was dat gezellig… Dit is niet de laatste keer dat we dat gedaan hebben!!

Woensdag kwam er een live band optreden in Akademien. Super leuk!! Hoewel we wel voor de deur in de rij moesten wachten en het heeel druk was, was het zeker de moeite waard. En de band bleek ook nog een heel populair te zijn in Zweden (hebben we dat ook weer meegemaakt he).

Donderdag was weer een rustig dagje, wat gestudeerd. S’ Middags had ik afgesproken met een studiegenootje om te studeren en ’s avonds had ik weer les. En hoewel ik heel erg baal van de lestijd (van 5 tot 8..) is de cursus echt heel leuk en interessant. Het gaat over interculturele en internationale communicatie. We krijgen hier eerst 1,5 uur college over en daarna gaan we in groepje praten over een bepaald onderwerp. Omdat je echt in een heel divers groepje zit, leer je er echt heel van. Zo hadden we vorige week over het huwelijk. Zo was er een jongen bij die dacht dat de familie moest beslissen met wie je trouwt. Je weet dat het gebeurd, maar ik vond het echt vreemd om dat ook zo te horen.

En vandaag is het alweer vrijdag. Vandaag gaan we voor het eerst thuis eten op een vrijdag (na 2 weken op vrijdag en zondag taco’s te eten heb ik het toch wel even gezien). Vanavond ga ik vanavond naar bed want morgen moet ik om 06.15 de bus hebben!! We gaan een dagje weg… naar Göteborg. Ik heb er echt heel veel zin in!!
En het is eindelijk bekend!! Ik ga naar Lapland!!!!! Ik heb er zooo veel zin in.

We vertrekken 19 februari (over 1,5 week al, jeuh). We gaan ’s ochtends eerst naar Stockholm, daar pakken we de trein door naar Abisko. Abisko ligt nog eens 1/1,5 uur boven Kiruna dus we zijn wel even onderweg.. We vertrekken namelijk om 17.15 uit Stockholm en komen 18,5 uur later (om 11.50) aan in Abisko. Abisko is de plaats om te zijn om het noorderlicht te zien!! Wat we precies gaan doen is nog niet bekend, maar we gaan zeker een sledehondentocht maken (jaa lijn, ik ga ook nog met jou;)). Verder willen we misschien nog een dagje gaan snowboarden (geloof het of niet, ik ga het ook doen). De 24ste gaan we lekker weer terug met de trein. Deze rit gaat nog langer duren dan de heenweg omdat de rechtstreekse treinreis vol was (we gaan met een groep van 11). Maar we komen ’s ochtends heel vroeg aan in Stockholm, dus met een beetje geluk hebben we nog een paar uurtjes (ja lijn, nog een keer, ik ga ook nog met jou naar Stockholm). Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!!!

Maar eerst nog even de komende week doorkomen. Maar dat komt helemaal goed!

Voor degene die het nog niet weten; ik ben aan het proberen om hier langer te blijven. Dus niet 3 maanden maar 5 of 6. Ik hou jullie op de hoogte!!

Kus Stefanie

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marleen:
    9 februari 2008
    Heej!

Het klinkt echt allemaal helemaal super daar :D Vind het erg leuk om elke keer weer je verhaaltjes te lezen!

xx Marleen
  2. Mitchell:
    9 februari 2008
    Hey Stef,

Heb de verhalen weer bij kunnen lezen, spannend allemaal zeg! en dat je misschien ook langer gaat blijven! Nou veel succes daar!

Groetjes Mitchell
  3. Margo:
    10 februari 2008
    Leuk dat je al zo snel naar Lapland kunt!! Maak maar veel mooie foto's zodat wij hier ook een beetje mee kunnen leven.