Lapland!!

27 februari 2008 - Jönköping, Zweden

Ja, ja ik heb het verre noorden overleefd… En wat was het super!!!!!!! Als ik de kans had zou ik echt de eerste trein terug nemen.

Afgelopen dinsdag zijn we vertrokken. We hadden om 10.05 de bus in Jönköping. Na nog een zeer stressvolle ochtend kon ik eindelijk aan mijn grote reis beginnen! 1651 kilometer het verre noorden in. Een afstand nog groter dan van Jönköping naar Maastricht!

Het eerste stuk was 330 kilometer naar Stockholm. 5 uur in de bus… Aangezien ik niet veel slaap had gehad de avond ervoor een perfect moment om mijn uurtjes rust te pakken. Hoewel het niet makkelijk is met een hele groep andere mensen om je heen.

Om klokslag 3 uur kwamen we aan in Stockholm. Nog lekker twee uurtjes over om een heerlijke muffin te halen bij de muffinbakkerij in het centrum.

En daarna begon de echte reis. Meer dan 18 uur in de trein. Het verre noorden in, waar bijna geen mens woont. 80% van alle inwoners van Zweden woont in het zuiden. Ik heb zelfs horen zeggen dat er meer elanden in het noorden leven dan mensen. Tijd dus om een kijkje te nemen! Ik heb beloofd om niet naar huis te gaan voor ik een eland in het wild heb gezien dus dat wordt duimen op elanden!

En wat een reis… Hoewel het al vrij snel donker werd hebben we een geweldig uitzicht gehad. Een prachtige zonsondergang en al vrij snel boven Stockholm kwam de eerste sneeuw.

Na een zware nacht, ik heb geen slaap gehad aangezien we gewoon stoelen hadden gereserveerd in de trein, kwamen we om 12 uur de volgende ochtend aan in Abisko. Hier gaan we de komende 4 dagen vertoeven.

Ik was een beetje bang dat de accommodatie niet goed zou zijn, aangezien er geen elke foto van de cabines op de website stonden. En toen de mensen van de accommodatie ons ook nog niet op kwamen halen kreeg ik het toch wel een beetje benauwd.

Met 11 man, 11 zware koffers door de diepe sneeuw op zoek naar ons huisje…. Als dat maar goed komt…. Maar na een gigantische omweg vonden we eindelijk onze verblijfplaats, en Wow wat was dat mooi!! Kleine houten huisje helemaal bedekt met sneeuw. Hier kan ik wel 4 dagen vertoeven!

Na ons een beetje geacclimatiseerd te hebben zijn we op ontdekkingstocht gegaan. Wat een stilte en wat een rust hier. Zolang wij niks zeiden was er geen enkel geluid.

Onze eerste missie was het zoeken van een supermarkt. Aangezien het een paar dure dagen worden hebben we besloten grotendeels zelf te koken. Na een korte wandeling kwamen we aan bij wat ze noemde “een grote supermarkt”. Naja “groot”, voor hier misschien (het was niet groter dan een kleine AH bij ons)…

Later die dag zijn we nog een wandeling gaan maken. Meteen achter het terrein van de lodge ligt een heel mooi stuk natuur. Daar hebben we onze eigen sneeuwengeltjes gemaakt (zie foto’s) en “onze” huskyhonden ontmoet.

S’ Avonds hebben we gezellig met “ons” huisje gegeten (we hebben twee kleine huisjes, ik slaap met 4 andere in een van de huisjes → Anoek, Renke, Michaela en Christian). We hebben in lodge een heerlijk sauna tot onze beschikking en daar zijn we ’s avonds dan ook lekker met de meiden in geweest. De mannen gaan het zwaar krijgen de komende dagen. 3 mannen tegenover 8 vrouwen, als dat maar goed gaat…

Op dag 2 gaat al om 8 uur de wekker. Aangezien ze ons gisteren zijn vergeten op te halen bij het station, hebben de eigenaars van de accommodatie ons beloofd ons weg te brengen naar Kiruna. 8 mensen kunnen mee met het busje en de mannen pakken de gewone bus. Vandaag gaan we het ijshotel bekijken!!

Rond 11 uur komen we aan in Kiruna. Aangezien we nog even moeten wachten op de mannen hebben we de tijd om wat kaarten te kopen en te pinnen.

Als we weer compleet zijn is het tijd om Kiruna onveilig te maken. Aangezien we pas om 1 uur de bus kunnen hebben naar het ijshotel, hebben we nog twee uurtjes in Kiruna zelf. We besluiten de kerk te bezoeken (speciaal in de vorm van een Samihut) en het stadhuis. Na een korte Fika (koffiepauze) is het tijd om naar het ijshotel af te reizen. Ongeveer een half uur uit het centrum ligt het hotel waarvan echt alles van ijs is gemaakt. Elk jaar bouwen ze het opnieuw op. Het is echt de moeite waard om een bezoekje aan te maken. Aangezien de laatste bus om 3 uur terug gaat hebben we maar 2 uur om rond te lopen. Helaas te kort, maar we hebben toch een hoop kunnen zien. Super leuk!

Na de treinreis terug hebben we lekker een makkelijk maaltijd gemaakt, soep met brood.

’s Avonds kunnen we het niet laten om weer met de meiden de sauna in te gaan. Na ’s avonds gezellig een spelletje te hebben gedaan kruipen we onze bedjes in. Helaas is het al twee dagen bewolkt en hebben we nog steeds geen Noorderlicht gezien. Ik hoop zo dat het nog komt!!

Aangezien we vlak bij het nationale park van Abisko zitten besluiten we op dag 3 daar een wandeling te gaan maken. We kunnen kiezen om te gaan crosscountry skiën of met sneeuwschoenen te gaan lopen (ja die hele lelijke tennisschoenen).

Aangezien ik niet de beste ervaring heb met crosscountry besluit ik voor de sneeuwschoenen te kiezen. Gelukkig ben ik niet de enige en komt het mooi uit dat de helft op schoenen gaat en de andere helft op ski’s. We besluiten ook in twee verschillende groepen te gaan, aangezien de skiërs toch veel sneller zijn……. Toch?

Naja dat hadden ze gewild…. Niet iedereen bleek een even groot talent te zijn en het komt erop neer dat de wandelaars sneller zijn dan de skiërs (wat wil je anders als je meer op de grond ligt als op je ski’s staat). De hele dag blijven we toch bij elkaar als 1 groep en maken de meest hilarische foto’s en video’s. Ik heb de grootste lol.

Rond 3 uur zijn we weer terug bij het toeristen office, moe en voldaan. Hierna hebben we de tocht naar huis gemaakt en nog even langs de supermarkt geweest. Rond vier uur zijn we echt weer thuis bij ons huisje.

Hier gaan we lekker relaxen, eten, lezen etc. Het is een drukke dag geweest. ’s Avonds kijken we nog met een paar een film en gaan dan naar bed. Morgen is het tijd voor de sleehonden tocht!!!

Vandaag is het echt de perfecte dag!!! Na een redelijk kort nachtje moeten we al om 7 uur opstaan. Om kwart voor 9 begint namelijk ons sleehonden avontuur. Ik moet zeggen dat ik best een beetje zenuwachtig wordt als ik voor de kooien van de honden sta. Moet ik dit overleven?

Als eerst krijgen we een uitleg over hoe te werk te gaan. Hoe moeten we remmen? Hoe moet je balanceren? Wat moet je doen als je valt (VALT?? Help…) en hoe moet je de honden vastmaken aan de slee? Want ja, als we het doen, doen we het goed.

We mogen alles zelf doen van het begin tot het eind. Iedereen krijgt ze eigen slee (er zijn 10 sleeën en 1 sneeuwscooter dus er moet een beetje afgewisseld worden).

Na een half uur/drie kwartier zijn de honden er klaar voor (en ik eigenlijk nog niet helemaal) en kunnen we vertrekken.

Iedereen krijgt vier honden voor de slee. Wat zijn ze lief!!

De trip is echt geweldig!!!! Er zijn geen andere woorden voor. Het uitzicht is geweldig! Het weer is super, lekker zonnetje, en een mooi uitzicht op lapporten. Het kan niet beter! Na drie uur inspanning zijn we rond 12 uur klaar. De honden terug in de kooi en een geweldig nieuwe herinnering.

Aangezien het zo’n mooie dag is heb ik geen zin om de rest van de dag binnen te zitten. We besluiten met een paar (Renske, Anoek, Michaela, John, Christian en ik) nog een lange tocht te maken door de sneeuw. Het is koud (vandaag -11) maar het uitzicht is prachtig. Rond 5 uur ben ik terug bij ons huisje. Wat ben ik blij dat het daar warm is!

Na wat relaxen is het tijd voor het avondeten. Aangezien het onze laatste avond is in Abisko hebben we besloten om met zijn alle uit eten te gaan bij het restaurant. Vandaag gaan we rendier en eland proeven!! Na een lekkere maaltijd (smaakt heel goed) gaan we met zijn alle naar 1 huisje. Tijd voor een spelletje! Super gezellig! En als klap op de vuurpijl kunnen we ook nog even het noorderlicht zien!!!!!! Hoewel het niet echt heel scherp is hebben we het toch gezien. De dag kan niet beter worden!!

Na een hele gezellige nacht kruipen we veel te laat ons bedje in… Morgen is het alweer tijd voor de terugreis L.

Zondagochtend hebben we opgeruimd, schoongemaakt en eten gemaakt voor de in de trein. De treinreis gaat vandaag zelfs iets langer duren omdat we een keer moeten overstappen. Om half 1 vertrekken we weer richting het zuiden. Na een beetje relaxen is het tijd voor het echte werk: Poker. We zijn John heel dankbaar dat hij de set heeft mee genomen en spelen tot diep in de nacht.

Na weer een vermoeiende nacht met heel weinig slaap (beter als de heenweg, denk dat ik nu ongeveer twee uurtjes heb geslapen) komen we om kwart voor 8 ’s ochtends aan in Stockholm. Kavishna, Anna, Riva, Danial en Manon hebben meteen om 9 uur de bus terug naar Jönköping. Renske, Anoek, John, Christian en ik hebben besloten om nog een dag in Stockholm te blijven. Na een heerlijk ontbijt bij een café die heel toepasselijk John and Chris’s cafe heet gaan we de stad in. Om te beginnen lopen we naar oud Stockholm. Het is zo grappig om alles weer te herkennen van de vorige keer. Ik heb zelf weer de boot gezien waar we in hebben geslapen.

Omdat niet iedereen hetzelfde wil besluiten we in twee groepen te gaan. Anoek en Renske gaan een lange wandeling maken en wat winkelen en Christian, John en ik gaan naar het Vasamuseum. Een leuk museum en zeker de moeite waard om een bezoekje aan te brengen.

Om kwart voor 5 hebben we de bus terug naar Jönköping. Aangezien ik echt heel moe ben, slaap ik bijna de hele rit. En ook als we thuis komen ga ik meteen naar bed.

Al met al zijn het echt een paar super dagen geweest!!!!!!! We hebben het niet beter kunnen treffen. Een leuke groep en een super omgeving. Wat wil je nog meer?

Oo en ja, ik heb mijn eland gezien!! Op de heenreis in de trein stond er zo een eland langs het spoor. Ik kan dus gelukkig naar huis komen als ik wilJ.

1. Cathelijne:
    27 februari 2008
    Klinkt heel goed! Nu wil ik ook ... mmm .. op het programma voor volgend jaar dan maar weer ... En gelukkig kun je naar huis, was al bang dat het nog even ging duren voor je een wilde eland zou zien :D

Groetjes!

Lijnie
  2. opa en omi:
    27 februari 2008
    Wat is dat een schitterend verhaal over Lapland. Terwijl ik dit tik zie ik ineens weer nieuwe foto's van Kiruna. Fijn dat het zo geweldig geweest is. Daar kan waarschijnlijk geen enkel uitstapje meer tegenop.
    Kijk uit naar je volgende verhalen en foto's. Kus. mama Wilma
  3. Tante Liny:
    27 februari 2008
    Tjonge, jonge, wat een verhalen. Ik had nog heel wat in te halen wat lezen en foto's kijken betreft. En wat een verhaal over Lapland; op sneeuwschoenen lopen, sleehondenritten en een eland zien. Ik ben trouwens wel vaak het woordje relax tegengekomen... Geniet maar lekker van alles, veel plezier en misschien af en toe nog een beetje studie. Ben benieuwd naar de volgende berichten uit het hoge noorden.
    Dikke knuffel van ons allemaal. Groetjes.
  4. Margo:
    28 februari 2008
    Ik vond het al eventjes stil hier op je site, maar dat was natuurlijk omdat je naar Lapland was..Was ik even vergeten :)

Maar dat wachten op je volgende berichtje was zeker de moeite waard moet ik zeggen. Leuk verhaal en coole foto's.

x Go
  5. Cathelijne:
    28 februari 2008
    Wat heb jij een mooie groene tas bij ... en een mooie oranje jas aan ... En een mooie broek :D:D:D
  6. michaela:
    1 maart 2008
    Hejhej..

I ha grad di Blog gläsä und fasch aus verstangä :-) Abisko isch super gsi mit euch!!

That was Swiss-German..I'll teach you tomorrow...;-)
    Blog and Pictures are great!

x Michaela
  7. Charlotte:
    1 maart 2008
    Hoi Stef,
    Wat een prachtige foto's en mooie verhalen weer! Klinkt als een geweldige ervaring! Jeroen houdt wel niet zo van de kou, maar we zijn stiekem jaloers ;)
    Liefs, Jeroen en Charlotte
  8. Noortje:
    6 maart 2008
    Heee!

Sorry dat ik zo lang niet van me heb laten horen, die stage van mij is echt druk.

Maar gelukkig heb jij wel de tijd om Zweden te bekijken ipv alleen te studeren haha. Het ziet er echt super mooi uit. En een sleetocht met honden lijkt met echt super! Ik wist trouwens niet dat ze in Zweden een ijshotel hebben, dat is echt speciaal. Leuk dat je ook foto's geplaatst hebt, die zeggen tenslotte meer als woorden!

Maar hoe is het verder met je? Alweer een beetje bekomen van al die nachtjes zonder slaap? Ik heb trouwens een ander email adres ([email protected]) voor het geval dat je een keer wilt mailen. En ik heb (heel fout) hyves aangemaakt. Dus misschien kunnen we op die manier nog eens contacten?!

Ik hoor het wel, ben benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven daar.

Kus Noortje

PS. ben je toevallig al je Zweedse prins op het witte paard tegen gekomen? haha
  9. Noortje:
    9 maart 2008
    He!

Bedankt voor je kaartje, kreeg het gisteren in de bus. Super lief!

Kus Noortje