Terug in de grote mensen wereld

13 maart 2008 - Jönköping, Zweden

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op de site heb gezet, dus het is weer de hoogte tijd dacht ik zo!!

Dit verhaal wordt niet zo spannend als het vorige (Jönköping kan moeilijk concurreren met het mooie Lapland). Maar ik zal het jullie niet ontnemen om te vertellen wat ik de afgelopen twee weken allemaal heb uitgespookt.

Al vrij snel nadat ik terug was begon het grote mensen leven weer. Sterker nog…. Meteen de volgende ochtend om 8 uur. Tijd voor mijn Zweedse les (af en toen heb ik wel een beetje spijt dat ik de cursus Zweeds volg, aangezien ik daar elke keer vroeg mijn nest voor uit moet)!

Maar heb geen medelijden met mij, want ik vind het nog steeds heel leuk om de taal te leren. Al kwam ik er al heel snel achter dat ik in de week dat ik weg was een hele boel heb gemist…. Iedereen om me heen leek in de afgelopen week vloeiend Zweeds te hebben geleerd. Was ik even blij dat de rest van mijn Abisko-mensen ook in mijn klas zitten en ik niet de enige was die met mijn mond open aan het luisteren was naar de rest.

Woensdag was de eerste dag dat ik me niet lekker voelde. Bijna iedereen in het huis is de eerste weken ziek geweest, en ik was ontzettend blij dat het mij bespaard was gebleven (tot vandaag dus).

Maar aangezien ik me niet veel aan wilde trekken van mijn hoofdpijn en verkoudheid ben ik heel slim (not) woensdag gewoon gaan stappen en donderdag gezellig tot veel te laat in New Vilhemsro geweest (het andere studentenhuis in de buurt).

En dat heb ik geweten…. Heel het weekend heb ik in bed gelegen. Ik ben zelfs zaterdag om 8 uur naar bed gegaan!

Gelukkig voelde ik me na het weekend al een stuk beter (hoewel ik niet weet of mijn ganggenoten zich uitgerust voelde aangezien ik een hoop hoesten).

Tijd om er weer vol in te gaan!!

Maandag heb ik wat gestudeerd en gewoon wat gerommeld. ’s Avonds hadden we Fika. De ouders en zus van Anoek waren over gekomen uit het verre Nederland. En dat moest natuurlijk gevierd worden. Lekker wat drinken en eten (ik had appelflappen gebakken!) en gewoon gezellig kletsen.

Dinsdag hadden we echt een keer behoefte aan de meidenavond. En dat betekent een hoop lekkers en een romantische film. Het was super gezellig! Lekker Dirty dancing 2 zitten kijken.

Woensdag is natuurlijk de stapavond. Na eerst een heel geslaagd etentje met de Abisko-meiden (hoewel Anoek en Riva er niet waren) zijn we met zijn alle gaan stappen in Akademien. Hoe heb ik hier ooit tijd om bij te slapen?

Donderdag heb ik niet veel gedaan. Ik heb les tot 8 uur, dus tegen de tijd dat ik gegeten heb is het al later. En ik moest me natuurlijk mentaal voorbereiden om mijn bezoek. Morgen komen papa en mama uit Nederland!!!! Hoewel ik het hier veel te druk heb gehad om ze heel erg te missen vind ik het super leuk om ze weer te zien!! Het is al met al toch al twee maanden geleden.

En vrijdag was dus de grote dag… Pap en mam kwamen rond 3 uur aan. Dus na nog een grote schoonmaak van mijn kamer (ssttt niet zeggen, als ze erom vragen is het altijd super schoon) kon ik ze verwelkomen in mijn eigen paradijsje genaamd Vilhemsro.

Ze kwamen precies op tijd aan met een auto tot aan het dak gevuld met spullen voor mij… Ik heb de komende maanden niet te klagen over een tekort aan eten. Stroopwafels, hagelslag, vlokken, wereldgerechten. Ik heb ze allemaal!

Pap en mam hebben een huisje gehuurd hier in de omgeving. Aangezien we niet goed weten weer we naar toe moeten, zijn we naar een korte rondleiding door Vilhemsro, vertrokken naar het huis. Echt in de middle of nowhere staat ons huisje. Omgeven door bossen en naast een mooi meertje. Hier kan ik even tot rust komen.

Zaterdag hebben we lekker een beetje uitgeslapen. Vandaag gaan we een kijkje nemen in Jönköping. Het is echt heel grappig om te zien dat het voor pap en mam echt een vakantie is dat ze hier zijn, terwijl het voor mij gewoon een weekend is en dat ik hier gewoon woon.

Maar een grand tour door Jönköping… dat gaat wat worden. Helaas stelt de stad niet zo veel voor. Dus hebben we wat rondgelopen, heb ik de universiteit laten zien, akademien laten zien en hebben we lekker geluncht. Daarna zijn we nog even naar de A6 gegaan. Een groot winkelcentrum in de stad. Daar zijn we even naar de IKEA geweest (je kan natuurlijk Zweden niet verlaten zonder de echt IKEA te hebben gezien!). Fijn wat spulletjes gekocht om mijn kamer wat op te pimpen.

Daarna lekker terug naar ons huisje gegaan.

Zondag hebben we weer lekker uitgeslapen. We hadden eigenlijk een druk programma gepland, maar aangezien het weer niet echt geweldig was hebben we besloten gewoon een beetje rond te rijden in de omgeving. We zijn wat dorpjes afgegaan, mooie kerkjes gezien en hebben een skipisten gezien. En natuurlijk flink bij gekletst. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest. Weer een geslaagde dag dus.

Maandag zijn we naar Gränna geweest, daar is een uitzichtpunt. En naar een eiland in de buurt. ’s Avonds hebben we in mijn studentenhuis gegeten. Daar hadden we na het eten een Fika met wat vrienden van me, zodat ze die ook konden ontmoeten.

Daarna zijn pap en mam terug naar het huisje gegaan. Ik besloot op mijn studentenkamer te blijven, aangezien ik dinsdag weer vroeg naar school moest. Morgen gaan ze weer voor een paar daagjes weg… Ze gaan Stockholm bekijken!

En wij hadden dinsdag feest! Aangezien Renske jarig was geweest twee weken geleden, maar we nog geen tijd hadden om het te vieren was het vandaag de perfecte dag om iets leuks te gaan doen. En dat betekende met 5 meiden (Renske, Anoek, Manon, Michaela en ik) uit eten. We zijn bij een Thai geweest. Heel leuk en heel lekker!

’s Avonds hadden we een feestje georganiseerd in de common room. En ook dat was zeer geslaagd.

Aangezien ik gisteren vrij was heb ik (geloof het of niet) heel de dag gestudeerd. Mijn Zweedse examen is vrijdag… ’s Avonds hadden we weer een etentje gepland met een hele groep. Alleen nu hadden we zelf gekookt. Daarna gezellig met zijn alle naar de stad geweest. Er was ons namelijk vertelt dat er een karaokeavond was (en dat hoef je natuurlijk geen twee keer tegen mij te zeggen). Dus met opgewarmde stembanden gingen we vol goede moed de stad in. Helaas was de karaokeavond de afgelopen maand geweest en was het vandaag de eerste week dat het niet meer was….  Helaas pindakaas.

Dus hebben we er maar een gezellige avond van gemaakt in een andere kroeg. Ook leuk.

En vandaag is het alweer donderdag. Morgen komen pap en mam alweer naar mij toe. Ze blijven tot maandag. Gaat weer gezellig worden!

Kus Stefanie

1. Marina:
    13 maart 2008
    Hej tulta,

Leuk dat je ouders ook eens langs mogen komen :)
    Als je nu echt nog maanden weg blijft, wil ik je ook wel weer eens zien en die omgeving daar.
    Verder is het natuurlijk niet iedere week feest
    (al lijkt het alsof je toch flink bent wezen stappen)
    en moet er ook aan school gewerkt worden!
    Nog veel plezier daar.

Liefs Marina
  2. Margo:
    13 maart 2008
    geniet nog maar even lekker van de tijd met je ouders daar!
    x
  3. Rutger:
    16 maart 2008
    Hey ik zie dat het goed gaat daar. Is er aan het vakantie gevoel dan toch een einde gekomen ;) haha tja idd wel raar als je ziet dat je ouder op vakantie komen in jouw land. Veel plezier nog! En doe pa en ma de groeten.

Gr.

Rutger