Voorlopig laatste bericht...

5 april 2008 - Jönköping, Zweden

Voorlopig laatste bericht….

Ja ja allemaal, hier is het voorlopig laatste bericht uit Zweden. Ik vertek morgen uit het mooie Vilhemsro en zal pas rond 10 mei weer terug zijn… Hoewel ik heel veel zin heb om twee weken door Zweden te reizen, naar Rusland te gaan en jullie allemaal weer te zien, zie ik er eigenlijk ook wel tegenop om hier weg te gaan… Ik heb de laatste maanden hier zo veel opgebouwd en vind het moeilijk om dat zo achter te laten. Want ja… het is moeilijk te geloven, maar hier gaat het leven in die tijd ook gewoon verder (voor mijn gevoel heeft Nederland de agfelopen 3 maanden stilgeleden). Er is hier zooo veel gebeurd.

Maar gelukkig kom ik naar een paar weekjes gewoon terug!

Aangezien ik bijna nooit een computer tot mijn beschikking heb loop ik een beetje achter met mijn verhaal. Dus ik zal proberen om jullie weer een flink bij te praten.

Het is al weer even geleden maar een paar weekenden terug ben ik zaterdag gezellig met een clubje op stap geweest. Heel gezellig…

Hoewel het vorige ochtend wel zwaar was… Het was het paasweekend en dat moet natuurlijk gevierd worden! We hebben met een groep een brunch geregeld. Dus iedereen iets meenemen (ik was verantwoordelijk voor de paaseitjes etc., en aangezien ik een paar leuke spullen uit Nederland had opgestuurd gekregen was dat geen probleemJ). Nadat iedereen zelf was versierd met paasdecoratie konden we beginnen. Helaas verloor ik met de paasei competitie.. gelukkig zijn er ergere dingen dat.

Aangezien het zo’n mooi weer was besloten we met een groepje een wandeling te maken. Het had echt heel erg gesneeuwd zaterdag. Het uitzicht was echt super!!!

Daarna hebben we een paar rustige dagen gehad. Tot dinsdag!! Want ooo het is weer tijd voor een feestjeJ. Dit keer had John ons uitgenodigd voor een etentje. De mannen zouden alles regelen (en dat laten wij ons natuurlijk geen twee keer zeggen).

Dus toen we aan gekwamen in Raslatt (het grootste studentencomplex hier, aan de andere kant van te stad) stond een heerlijke maaltijd klaar. Ongelofelijk maar waar, de mannen hadden echt alles gedaan! De tafel gedekt, gekookt, ze schepen ons eten EN de afwas. Kan het leven nog mooier?

Jaa hoor dat kan! Namelijk door een hele gezellig avond te maken. Wijntje erbij, een leuke groep en de pokerset. Het was echt een van de leukste avonden tot nu toe.

Helaas moesten we de laatste bus terug pakken, aangezien het een uur duurt om thuis te komen.

Woensdag had ik echt even mijn slaap nodig. Dus heb ik heel de dag rustig aangedaan. Vanavond is het natuurlijk weer Akademien.

Ook donderdag heb ik niks bijzonders gedaan.

Vrijdag daarentegen gaan we `s avonds gezellig naar Harry`s. Dat is een bar in de stad en op vrijdag avonden speelt er een live pianist. Dat wil ik natuurlijk niet missen! Hoewel de pianist niet zo leuk blijkt te zijn als de vorige keer vind ik het toch heel leuk (ik was er de vorige keer niet bij dus heb ook geen vergelijk materiaal he).

Zaterdag gaan we weer met een groepje stappen.

Vorige week heb ik niet echt iets bijzonders gedaan. Aangezien er een aantal mensen naar huis gaan, hebben we wel wat afscheids gehad. Het is zo als je zo lang heel veel met elkaar om te gaan ineens afscheid te moeten nemen. Niet weten of je elkaar nog ooit zal zien… Maar we gaan ons best doen!

En hoewel door de week niet veel bijzonders heb gedaan moet ik dat in het weekend goedmaken natuurlijk! Zoals ik de vorige keer al zei ben ik in het weekend naar Noorwegen afgereist om mijn familie op te zoeken. Wat had ik daar zin in!

Vrijdagochtend moest ik al om 7.07 in de ochtend de bus hebben. Heel toevallig had Manon een weekend Nederland gepland en kon ik de eerste paar uur met haar meereizen. Naja, ze had niet echt heel veel aan mij… ik ging donderdagavond door het afscheid van twee mensen pas om half 4 naar bed. Ja en dan ben ik om 7 uur nog niet echt wakker.

Maar tot Goteborg hebben we samen gereisd, waarna zij doorging richting zuiden en ik richting het westen. Vanuit Goteborg heb ik de bus doorgepakt naar Oslo. Jeuh Noorwegen here I come!

Bij de grens werden we echt helemaal gecontroleerd. Een hoop mensen moesten hun paspoorten laten zien en een hond doorzocht onze spullen. Wat was hier aan de hand?? Twee mensen moesten zelfs uit de bus… Gelukkig mochten ze later toch mee. De reis kon verder gaan…

Iets na tweeen kwam ik aan in Oslo. Ik had helaas maar een klein uurtje dus moest meteen op zoek naar mijn trein. Ik had het wel een beetje benauwd. Zou dat wel goedkomen… Stefanie alleen in een grote stad… Maar  geloof het of niet, ik vond de goede trein meteen (hoewel ik wel drie keer verkeerd zat in de trein zelf… maar ik zat)!

Meer dan 8 uur in de trein. Dat wordt een flinke reis. Maar ik heb mijn boek bij, muziek en een hoop gedachten, dus ik kwam mijn tijd wel door.

Helaas was het heel slecht weer en had ik niet heel goed uiticht. Maar toch was het wel mooi. Het had hier ook heel erg gesneeuw. Om 11 uur `s avonds kwam ik aan in Stavanger. En mijn tante stond me al op te wachten. Jeuh, ik heb ik het gehaald!

Aangezien het weerbericht niet echt gunstig was hebben we niet echt plannen gemaakt. Maar na aankomst gaan we wel even meteen bij Jannicke langs. Het is alweer een tijdje geleden dat ik iedereen heb gezien!!
Helaas regent het echt heel hard als we de volgende dag opstaan. De tocht naar de hut die we in gedachten hadden kan niet door gaan… Maar gelukkig is er een ander goed idee. Naar de vuilnisbelt! `s middags ga ik nog even gezellig winkelen met tante Jeanne.

`s avonds staat een groumet gepland met Jannicke, Robert, Robin, Sofie, tante Jeanne en ik. Mmmmm… heel lekker en gezellig.

En ook zondag is het slecht weer… We kijken een dvd`tje en `s middags komt heel de familie langs. Tante Jeanne heeft heel lekker gekookt. Na een goede maaltijd en gezellig bij elkaar zijn is het helaas al weer tijd om naar huis te gaan. Het was zeker de moeite waard! Om half 11 heb ik de trein terug naar Zweden. Ik heb de nachttrein, wat eigenlijk heel fijn is. `s ochtend kom ik om half 8 aan in Oslo. Helaas weer geen tijd om rond te lopen. Maar ik pak de bus weer door naar Zweden. Het grappige is dat Zweden tegenwoordig echt voelt als naar `huis` gaan.

Heel toevallig kom ik Manon weer tegen op het busstation in Jonkoping en kunnen we samen terug naar het studentenhuis.

Dinsdag is tegenwoordig een beetje de meidenavond geworden. Dit keer is het tijd voor Bridget Jones Diary.

Woensdag zit ik heel de middag op school. Maar in de avond is er weer Akademien, de laatste keer voor Renske (die vrijdag naar Nederland gaat…L). En hoewel het op het begin heel leeg is, wordt het een van de beste Akademien avonden tot nu toe. Gelukkig maar!

Donderdag wordt een zware dag. We hebben afgesproken om wakker te blijven tot Renske weggaat. En dat is `s ochtend om 8 uur… Michaela is een paar dagen weggeweest en komt rond 4 uur in de nacht thuis, dus die kan Renske ook nog mooi even zien. `s avond hebben de mensen uit Singapore ons uitgeneodigd voor een afscheidsdinner, mmmm.

En jaa we hebben het gered! We zijn wakker gebleven en hebben om 7 uur de bus naar de stad gepakt. Daar hebben we Renske uitgezwaaid. Het is raar dat ze weg gaat, ik heb toch 3 maanden met haar op een kamer gewoond). Na een emotioneel afscheid is het tijd om naar bed te gaan. Ik lig om 9 uur pas in bed…

Om 12 uur word ik vol energie wakker. Vraag me niet hoe het komt… Maar dat komt goed uit, want vandaag ga ik mijn kamer een  verbouwen. Aangezien ik nu twee bedden tot mij beschikking heb,  heb ik vanaf nu een masterbedJ. En eindelijk genoeg kastruimte voelt ook goed. Hoewel ik er natuurlijk liever Renske voor terug had gehad, is mijn nieuwe kamer ook super.

Vrijdag gaan we lekker Taco`s eten. En ja, ik vraag 3 keer waar Renske is...

En vandaag is het weer zaterdag. Ook mijn laatste dag hier… nou ja voorlopig. Vandaag heb ik eindelijk mijn assignment afgemaakt. Ik moet vandaag mijn kamer nog wat meer inrichten en mijn spullen pakken en dan ben ik klaar om te gaan.

Ik denk dat het afscheid morgen best zwaar gaat worden. Gelukkig zie ik Ina en Michaela midden april nog, aangezien die mij vrijgezellen naar Rusland. Maar vanavond gaan we eerst nog een hele leuke avond maken!

Allemaal, ik zie jullie over 3 weekjes!!

Dikke kus Stefanie

Ps. Helaas kan ik niet alle leuke foto`s op de site zetten aangezien ze niet op de computer staan waarop ik nou aan het werken ben, maar die krijgen jullie te zien in Nederland!