Wat een week...

29 januari 2008 - Jönköping, Zweden

Hej hej allemaal,

Het is weer eens tijd voor een update dacht ik zo. Ik heb het van de week zo druk gehad met van alles en nog wat dat er niets van is gekomen.

Het is hier zooo leuk! Ik weet nog niet zo zeker of ik eigenlijk nog wel terug komen naar Nederland… En dat voor iemand die kou helemaal niet leuk vindt…
Het heeft hier in de afgelopen week al 2 keer gesneeuwd. Het grappige is dat hier mensen zijn die nog nooit van hun leven sneeuw hebben gezien. Die hebben de tijd van hun leven.

Dinsdag heb ik dus mijn eerste lessen gehad. En dat was even wennen. Want na ander halve maand uitslapen is 8 uur opstaan redelijk vroeg. Maar mijn allereerste Zweedse les zit erop. En het is echt een super leuke taal! Ik vind het wel moeilijk om te praten, aangezien je het bijna moet zingen. Maar ik denk dat ik over drie maanden wel redelijk Zweeds spreek. Verder heb ik mijn eerste les “care of the elderly from a european perspective” gehad. Dat gaat denk ik heel zwaar worden (euh euh). Ik moet over een maand mijn eerste paper van 4 (!!!) kantjes inleveren. ’s Avonds hebben we nog gezellig een film gekeken in een ander huis (Borat; is niemand aan te raden…).

En woensdag…. Weer vrij:D! Ik moet zeggen dat ik nu al merk dat omdat ik zo veel vrij ben ik juist heel lui wordt. Maar aan de andere kant, het is zoo fijn om niets te moeten en alles te kunnen. Het leuke is dat alles hier zo spontaan gaat. Je gaat ergens eten, film kijken, kletsen etc. Iedereen loopt gewoon binnen.
Woensdagavond was het weer tijd voor Akademien! Het is zo leuk, bijna alle internationale studenten gaan. Het was weer heeel gezellig. De kroegen sluiten hier om 2 uur dus je bent ook nog wel op een redelijke tijd thuis. Het nadeel is dat we vervolgens wel dat we lang blijven hangen in de gezamenlijk ruimte. We hebben zelfs gitaar gespeeld en een beetje gezongen (ik niet zo heel hard aangezien ik nog wel wat vrienden wil overhouden hier).

Donderdag kon ik gelukkig weer uitslapen. Want het is een zware nacht geweest. Ik moet vandaag om 17.00 uur op school zijn (ja ja ze plannen hier gewoon ’s avonds de lessen in. Dus van 17.00 tot 20.00 was ik aan de beurt).
Gelukkig stond mijn eten lekker klaar toen ik thuis kwam. We gingen namelijk met een groepje eten. Na even een telefoontje naar Nederland (jaja mijn lieve zusje was jarig) kon ik aanvallen. Alweer een gezellig avond…

En ja hoor, vrijdag moest ik vroeg op!! Ongelofelijk maar waar. Om kwart over 8 stond de wekker. Mijn tweede Zweedse les staat op het programma. Deze was iets moeilijk als van de week. Maar ik ga het wel steeds leuker vinden. Een beetje een uitdaging is wel goed toch?
Voor de rest van de dag heb ik vrij. Lekker een beetje uitrusten… en me klaarmaken voor Stockholm!! We hebben namelijk met een groep 2 auto’s gehuurd en we gaan we weekendje Stockholm in.

’s Avonds gaan we nog eten bij Akademien, je kunt daar namelijk elke vrijdag voor 40 kronen (ca. 4 euro) taco’s eten. Mmmm heel lekker.

Ik neem me voor om op tijd naar bed te gaan aangezien we morgen om 7 uur (!!) worden opgehaald. Ik dacht dat ik na 3.5 jaar bij de bakker te werken het vroege opstaan op zaterdag wel had gehad, maar nee…

Helaas is het niet gelukt en lig ik pas om 3 uur in bed. Dat gaat morgen zwaar worden….

En ja het was heel zwaar ’s morgens om uit bed te komen. Maar “gelukkig” hebben we nog een tocht van 4 uur voor de boeg. Dus kan ik in de auto nog even lekker doorslapen. Maar ik heb het ook druk met uit de auto kijken. Want wat is het hier mooi…. Veel rotsen langs de weg, water en af en toe een beetje sneeuw.

Stockholm is makkelijk te vinden, maar onze slaapplaats iets minder… We gaan vanavond op een boot slapen (jaja ik heb genoeg pillen ingeslagen van te voren).

Met 2 auto’s door Stockholm rijden is niet echt heel plezierig, en vooral niet als Marvin voorop rijdt (die vindt het leuk om heel veel “turn arounds” te maken).

Maar gelukkig komen we aan. Vlug onze spullen op onze hut (niet al te ruim, als je met 4 man slaapt). Maar het is niet onze bedoeling om veel tijd door te brengen is een hut van 2 bij 3 maar om de stad in te gaan! Gelukkig hebben we een paar mensen bij die de weg kennen en we hebben de “loney planet”. Dit kan dus niet mis gaan!

De stad is super. Veel mooier als ik van te voren dacht. We hebben vandaag vooral veel rondgelopen. Vooral “gamla stan” (oud Stockholm) is zeker de moeite waard.

S’ Avonds hebben we een grote stapavond gepland. We kunnen natuurlijk niet weg gaan zonder even een kijkje te nemen in het uitgaansleven van de hoofdstad. Hoe moe we ook zijn, dat moeten we gewoon even trotseren….

Maar helaas is het niet zo succes geworden… Je moet hier namelijk 23 (!!!!) zijn om ergens binnen gekomen. Dus hebben we maar gewoon een kroegje opgezocht om iets te drinken. Ook heel leuk. Liggen we ook niet te laat in bed, morgen hebben we namelijk weer een hele drukke dag. Na een slappe lach in onze hut (en een waarschuwing later..) beland ik in een hele diepe slaap.

Zondag moeten we om 10 uur uitchecken. Een mooie tijd om de stad te gaan te verkennen. We besluiten weer gewoon wat rond te lopen en dingen te gaan bekijken. Eerst een lekker ontbijt zoeken. Dat hebben we zo gevonden. We hebben namelijk gisteren al een heel leuk café gezien waar ze heerlijke muffins verkopen. Dat kunnen we natuurlijk niet weerstaan. Dus na een lekker broodje en een hele grote muffin kunnen we er weer even tegenaan. We besluiten naar de wisseling van de wacht te gaan bij het koninklijke paleis te gaan. En maken een grote wandeling door de stad. Over waar je kijkt zie je mooie gebouwen en een hele hoop water. Dit is zeker niet de laatste keer dat ik hier ben!

We besluiten rond een uur of zes de auto terug te nemen naar Jönköping. We hebben nog een lang rit voor de boeg. Na afscheid te hebben genomen van Marvin (die morgen terug gaat naar Duitsland…) beginnen we aan onze grote terug reis.

Na een lekker McDonalds maaltijd komen we veel te laat aan in Jönköping, want verdwaal je niet in Stockholm dan wel in onze eigen stad… Blijkbaar is Räslatt (het huis waar John woont) moeilijker te vinden als gedacht..

Al met al was het een super weekend!

Maandag heb voornamelijk geslapen en een beetje gewerkt voor school. Morgen begint het echte leven weer..

En nu is het alweer dinsdag.. Mijn derde Zweedse les zit erop. Vandaag heb ik het lekker rustig. We hebben vanavond weer een afscheid. Dus dat zal wel weer laat worden.. En morgen Akademien. Maar ik neem mezelf voor om vanaf donderdag weer een beetje op een normaal tijdstip naar bed te gaan. Ik heb de afgelopen week er nog niet in gelegen voor een uur of half 2…

Tot snel!

Kus Stefanie

1. Margo:
    Heej!

Dit verhaal was nog eens de moeite waard om te lezen, dat heb je niet zomaar eventjes gedaan ;)
    De foto's van Zweden zijn echt mooi!

x Margo
  2. Charlotte:
    Hoi meis,
    Leuk weer, die mooie verhalen! Ik heb gisteren geboekt om 3 dagen naar Zweden te gaan naar die andere vriendin van mij. Helaas woont ze niet bij je in de buurt, maar ik ben wel benieuwd hoe het zal zijn, want daarna kan ik me jouw verhalen vast nóg beter voorstellen!
    Geniet van alles! Liefs, Charlotte
  3. Marijn:
    Hee stefanie :D
    ik wist niet eens dat je weg was... :O
    Wat is het mooi daar :O ik wist niet dat Zweden mooi was :P Maar goed je zit daar natuurlijk voor school neem ik aan ?? Ik weet helemaal nix daar van :O zal wel leuk staan op je site :P Maar goed wel hele leuke verhalen gelezen dus dat komt vast goed :)
    Maar goed nog heel veel plezier daar en ik zie het waarschijnlijk wel als je terug bent :)
    doeii Kus marynn
    Ps. Vieren ze daar ook carnaval ?? :P
  4. Wilma Snuverink:
    31 januari 2008
    Hé Stefanie,
    die fotocamera is een goeie investering, dat zie ik! Hartstikke leuk; verwachten het volgende bericht in het Zweeds! Zoooo klein ben je toch niet??!! Liefs van o. Dave en t. Dini
  5. Marina:
    1 februari 2008
    Heey stefanie,
    Zo te zien en lezen vermaak jij je wel daar in het hoge noorden. Altijd leuk om te lezen wat je daar uitspookt.
    Naast het cultuur snuiven, nog flink op stap en naar school. En ik maar denken dat ik het zwaar had met mijn stage..
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal.
    Liefs Marina..
  6. Philip:
    2 februari 2008
    Hey Stefanie!

Long time, no seen!
    Ik kwam toevallig terecht op deze site! Wat gaaf dat je zo'n avontuur aan het beleven bent. Geniet van alle mooie momenten!
    Hopelijk speelt de winterdip je geen parten ;) maarja daarvoor hebben ze in zweden wel de juiste remedie: Alcohol!
    geniet ervan!

Liefs, Philip